De naamgever van De Meshallen – Gomarius Mes (1849-1918) – was een katholiek onderwijzer, schrijver en ondernemer. Hij werd onder andere bekend als schrijver van lees- en rekenboekjes als katholiek alternatief voor onderwijsmateriaal van de openbare scholen. Zijn geloofsijver zorgde regelmatig voor conflicten met de gemeente, zijn werkgever als hoofdonderwijzer. In 1896 werd hij door de gemeente ‘gedegradeerd’ tot de ‘heischool’ in de buurtschap Alverna. Twaalf jaar later had hij zich meer geprofileerd als ondernemer en bouwde hij een schoolmeubelfabriek vlakbij station Wijchen.
Voortzetting
EromesMarko kan met enige fantasie worden gezien als de voortzetting van de schoolmeubelfabriek van Mes. De afgelopen drie jaar is de fabriek uitgebreid en is voor het pand nieuwbouw geplaatst waar onder andere Grand Café Mes, kantoren en vergaderruimten in zijn ondergebracht. Sinds april is het gebouw omgedoopt tot De Meshallen. De Meshallen is een fysiek en virtueel platform met als doel het onderwijs te verbeteren door Onderwijs, Overheid en Ondernemers met elkaar te verbinden. De deelnemers van de Meshallen maken ook gebruik van verschillende vernieuwde ruimten in het pand. Het projectteam dat verantwoordelijk was voor de nieuwbouw, bestond uit architect Dual-Architects, aannemer Buursema Bouw en de ontwerpstudio van EromesMarko. “Wij wilden in het geheel van links naar rechts dat er variatie en verschil zou zijn in de verschillende ruimtes waar je doorheen loopt. Door gebruik te maken van verschillende structuren, lijnenspel en afwisseling in kleurgebruik, ontstaat er diversiteit”, legt Rozemarijn Henzen uit. Samen met vier andere interieurontwerpers uit de ontwerpstudio van EromesMarko bedacht zij het interieurontwerp.
Eilanden
Aannemer Buursema Bouw uit het Drentse Erm liet een jaar voor aanvang van de bouw een schets zien aan afbouwbedrijf Griemink. Beide bedrijven hadden al vaker samengewerkt, onder andere bij de bouw van het nieuwe pand van kantoormeubelfabrikant Drentea. Directeur André Griemink van het gelijknamige afbouwbedrijf vertelt: “De aannemer liet op de schets zien dat er oorspronkelijk vrijhangende plafondeilanden toegepast zouden worden. Dit was echter niet mooi. Een oplossing werd gevonden om een bandraster van 15 cm breedte te gebruiken in plafonds die van gevel tot gevel liepen. Hiermee werd de suggestie gewekt dat het plafondeilanden betrof. Alleen in Grand Café Mes en in de ontvangstruimte zijn de plafonds niet van gevel tot gevel toegepast. Hier heb je meer het idee van plafondeilanden.”
Zwarte draad
De ontwerpstudio van EromesMarko koos ervoor om de bandrasters matzwart uit te laten voeren. “We wilden van een aantal ruimten – zoals de grote ruimten op de begane grond en de kantoren op de eerste verdieping – open ruimten maken, maar met de mogelijkheid er later eventueel weer kleinere ruimten van te kunnen maken. Hiervoor zijn de bandrasters in het ontwerp opgenomen. Door ze zwart te maken laat je ze extra opvallen en iedereen kan goed zien hoe de verdeling gemaakt kan worden. Het is eigenlijk een zichtbare bouwtekening”, vertelt Henzen.
De zwarte bandrasters lopen als het ware als een zwarte draad door het gebouw, legt de interieurontwerper uit. “Deze bandrasters laten de verschillende richtingen zien en tonen het lijnenspel extra goed. In het meest linker gelegen deel van het gebouw is daarmee een 60° hoek te zien, in de donkere tussenruimten die het geheel even onderbreekt voordat het in de volgende ruimte overgaat werken de doorlopende bandrasters als een verbinding tussen de ruimten. In de ruimte naast Grand Café Mes met de strakke lijnen naast elkaar versterkt de zwarte bandraster het beeld met de grijze en witte lijnen, voordat deze banden overgaan in een hoek van 45°.”
Geen snijpanelen
Afbouwbedrijf Griemink kreeg de opdracht om in de kantoorruimten en de vergaderruimten de plafonds dusdanig te maken dat er tussen de bandrasters geen snijpanelen te zien waren. “We mochten alleen werken met volle panelen”, aldus directeur Griemink. “Dat vereiste dus maatwerk. Om een goed beeld te krijgen van de situatie hebben we in eigen magazijn een proefopstelling gemaakt. Saint-Gobain API heeft berekeningen gemaakt en alle profielen op maat gemaakt. Ook de bandrasters waren maatwerk. Dit belangrijke werk aan de voorkant van het project heeft de vruchten afgeworpen, want alles paste!”
Eisen
Op het gebied van akoestiek waren de eisen erg hoog, aldus interieurontwerper Henzen. “De kantoren hebben een open structuur. Daarom is het van belang dat er akoestische voorzieningen werden aangebracht. In Grand Café Mes komen grote groepen mensen samen. Daar zijn extra maatregelen getroffen door akoestisch spuitwerk toe te passen.”
Voor de akoestische plafonds werd gekozen voor Focus E-panelen van Saint-Gobain Ecophon. “Uiteraard op basis van kwaliteitseisen en de voorkeur van het bouwteam om ermee te werken. Maar ook omdat de fabrikant een van de deelnemers is van de Meshallen”, vertelt Henzen. Bianca Scherpenhuyzen, concept developer education bij Saint-Gobain Ecophon legt uit waarom de fabrikant deelneemt aan het platform ter verbetering van het onderwijs: “Het is onze missie om bij te dragen aan een gezond binnenklimaat overal waar mensen werken, leren of genezen. Het binnenmilieu heeft een grote invloed op het vermogen om kennis op te doen en over te brengen. We staan er vaak niet bij stil hoe belangrijk goede akoestiek in de leeromgeving is, terwijl dit bewezen effect heeft op bijvoorbeeld je concentratie, leerprestaties en je energieniveau. Wij zijn er trots op om via De Meshallen te kunnen samenwerken met andere partijen die allemaal hetzelfde doel hebben. Als we ieder ons steentje bijdragen, kunnen we werken aan een betere leeromgeving, voor docenten en voor onze kinderen.”
Souk
Op de eerste verdieping van het nieuwbouwdeel zijn elf vergaderruimten gecreëerd, allemaal van verschillende afmeting en sfeer. “Het geheel doet aan als een Arabische markt. Daarom noemen wij het de Souk”, legt interieurontwerper Henzen uit. Namen als Oceaan, Steppe, Tempel, Bistro, Salon, Cabin, Kas, Bos, Iglo en Gym geven de sfeer van de ruimte aan. “De essentie van de Souk is dat we iedereen die gebruik maakt van de vergaderruimten, laten ervaren dat je een ruimte kiest die bij een bepaalde activiteit past. De ruimten zijn verschillend in formaat en steken soms uit ten opzichte van elkaar. Zo is er een divers beeld ontstaan in de ruimtelijke beleving. Iedere interieurontwerper van onze ontwerpstudio heeft een paar vergaderruimten ontworpen. We werken allemaal net iets anders, waardoor de diversiteit nog groter is.”
Eerste keer
Voor afbouwbedrijf Griemink was het de eerste keer dat met de kleurencombinaties qua plafondpanelen en bandrasters is gewerkt. “We hebben in dit project panelen in de kleuren wit, licht grijs en matzwart toegepast. Met name door de toepassing van de zwarte panelen – de Ecophon Focus Dark Diamond – in combinatie met de zwarte bandrasters, geeft het een strak, maar zeker ook divers beeld.” De plafonds in de meeste kantoren zijn vrijwel identiek. De afwisseling komt vaak door de verschillende afmetingen van de panelen die worden toegepast. Henzen: “Wij hebben in feite ook voor het grootste deel witte platen van 120 x 60 en 60 x 60 cm toegepast. Het saaie beeld hebben we doorbroken door de toevoeging van de grijze en zwarte platen en uiteraard door de zwarte bandrasters.”